شیوشگان
شیوشگان . [ شی وَ ] (اِخ ) محلی در جانب شرقی کرمان مقابل باغهای زریسف . (یادداشت مؤلف ) : زمینهایی که اکنون به شاهیجان و گازرگاه معروف است از آبی عظیم از منبع کوه شیوشگان در قدیم الزمان مشروب می شد و مرغزار گشته بود.
در دل کوههای شرق شهر کرمان با نام باستانی شیوشگان و نام کنونی مسجد صاحب الزمان(ع)، که در جنب قبرستان وجود دارد رازی نهفته است که تاریخ باستان شناسی را متحول می کند.
کشفیات باستانی بزرگی در دهه های اخیر در این استان رُخ داده است، از جمله آثار باستانی کشف شده در جیرفت، میمند، بم، شهداد، و غیره می باشد که قدمت این آثار بین 4 تا 12 هزار سال تاریخ گزاری شده است.
" ناصر شجاعی" پژوهشگر آثار باستانی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، در خصوص شرح اکتشافاتش در کرمان میگوید: در حومه شهر کرمان قبرستانی وجود داد که هم جوار کوه های شرقی کرمان میباشد و نام باستانی آن شیوشگان میباشد، اثر سنگی دست کند عظیمی در دل صخره های آن حک شده است.
وی ادامه میدهد: بنده از 10 سال قبل دست کند مذکور را مورد کنکاش قرار دادم و با سایر دست کندهای مشابه در ایران مورد مقایسه قرار دادم، این دست کند بزرگتر از یک زمین فوتبال میباشد و در صخره روبروی آن هم آثار ظریفتری وجود دارد که به صورت نقش برجسته صخراه ایی و دست کند نمایان می باشد و بنده مطالعاتم را در حوزه های میدانی، مکتوب و سایر منابع به انجام رساندم.
شجاعی ادامه میدهد: این آثار بسیار رمزگونه بنا شده اند و جهت رمزگشایی این آثار باستانی از اساتید حوزه های باستان شناسی، ادبیات کهن ایرانی، نجوم، اسطوره شناسی، زمین شناسی، هنر(انیمیشن، گرافیک، نقاشی، مجسمه سازی)، ریاضی، معماری، فلسفه سود بردم و توانستم که راز بزرگی که در ورای سازه نیم گنبدی، وجود دارد رمز گشایی کنم.
این پژوهشگر آثار باستانی میافزاید: این آثار که از هاله تقدس گونهایی از سایه تشکیل شده است نشانگر تمدن پیشرفتهایی از یک قوم هوشمند در عصر باستان را گواهی می دهد و طبق نظریه برخی کارشناسان قدمت این آثار مربوط به 12 هزار سال قبل تخمین زده می شود که این تصویر سایه ایی شکل در دو موسم از سال در وسط ظهر کامل می شود و مانند یک ساعت آفتابی کاملاً دقیق عمل می کند.
شجاعی ادامه میدهد: این یافته را با سالها وقت و گرفتن هزاران عکس که در طی فصل های مختلف از ایام از سال و در طی طول یک روز که از این اثر گرفته ام، دریافتهام.
شجاعی می گوید: با بررسیهای بیشتر و نظریه برخی از کارشناسان درباراه این دست کند، دریافتم که به گونه ایی هدفدار طراحی و ساخته شده است که به گفته کارشناسان به آیین مهر یا میتراییسم تعلق دارد.
وی می گوید: اغلب آثار مربوط به کیش مهر را در هم جواری این دست کند یافتم، که در یک مقاله و کتاب گردآوری کرده ام که مراحل تکمیلی را پشت سر می گذراند.
وی میگوید: به نظر میرسد که در این سنگ نگاره، یک تندیس از سایه انسان نما میباشد که در تاق نمای صخره ایی شکل می یابد، پرستشگاهی بزرگ در پایتخت کشوری باستانی بوده است و رازهای بی شماری را در دل خود حفظ کرده و می بایست با نظریات کارشناسان حوزه های مختلف تکمیل گردد. این آثار مانند کوه عظیم یخی می باشد که بخش اعظم آن در زیر آب وجود دارد و به انتظار کشف شدن به سر می برد.
شجاعی با بیان اینکه به نظر میرسد که در تاریخچه پیدایش بسیاری از هنرها و علوم مدرن همچون هندسه، ریاضی، گرافیک، نجوم، گاهشماری، انیمیشن و غیره بایستی تجدید صورت گیرد، میگوید: براساس سایه نگارههایی که سالها قبل در قبرستان کرمان و در محل تاق علی(ع) یافتم و به دنبال علل چیستی آن با اندیشمندان بسیاری گفت و گو کردم و بعد از راهنماییها و تحقیقات میدانی ، کتبی و دیگر منابع زیاد و با مشاوره و کمک اساتید بزرگی چون جناب آقای دکتر داریوش کاظمی و جناب آقای دکتر طهمورث نورایی، دریافتم که این آثار احتمال قوی دارد که مربوط به آیین کیش مهر یا میتراییسم باشد.
این پژوهشگر آثار باستانی ادامه می دهد: در طی ساعات مختلف از روزهای گوناگون هر سال، از سایه های ایجاد شده بر اثر دست کند در محل تاق علی (ع)، هزاران عکس از زوایای گوناگون گرفتم و متوجه شدم سایه ها به مانند یک انیمشن عمل می کند و تصویر سایه ای از نیم رخ یک انسان به وضوح یافت می شود.
شجاعی میگوید:همانطور که قبلا نیز گفتم ابعاد تصویر کنده کاری شده به اندازه بیش از یک زمین فوتبال میباشد و برای ارتباط برقرار کردن بیشتر با اثر، روزها و شب های زیادی را در طی سالیان تا صبح، در هوای گرم و سرد، در محوطه قبرستان سپری کردم و بعد از آن موفق به کشف مجموعه دوم سایه نگارهها در دیواره صخره شرقی شدم.وی میگوید: برای اثبات نظریه مربوطه که سایه نگاره مربوط به دوره مهرپرستان میباشد، میبایست همچون سایر معابد دین مهری آثار دیگری را با خود داشته باشد، این آثار شامل غار – اشکال گاو – کلاغ و سایر آثار مربوطه می باشند که خوشبختانه در صخره دوم دست کند یک گاو را دیدم که همراه با سایه نگاره های دوم، هزاران سال است که برای زمین و آسمان نمایش داده می شود. سایه کلاغی از میان شکم گاو به همراه تندیسی از سر یک انسان که بر روی پای کلاغ نمایان میباشد، مشهود است. این سایه هدفدار در دو هنگام از سال کامل و واضح می شوند، در نوروز و اوایل مهر و به من اطمینان بیشتری میدهد که اثر مربوطه متعلق به کیش مهر است.
شجاعی میگوید: جالب اینکه من اول گنج را یافته بودم و سپس نقشه آن را در میان اشعار شاعران نامداران در قبل و بعد از هزاره اخیر یافتم، کتاب شادروان دکتر "برومند سعید" نیز به من بسیار کمک کرد و به دنبال آن مطالب ارزنده، کتابها و دیوان اشعار بسیاری را مطالعه کردم و به درک واضح تری از این آیین آثار در بین اشعار شعرای ایرانی دست یافتم که از این رو اداره میراث فرهنگی را در جریان تحقیقاتم قرار دادم که مورد استقبال قرار گرفت.
وی ادامه میدهد: درهمایش تمدن جیرفت با حدود و بدون ذکر محل دست کند، با 200 باستان شناس داخلی و خارجی در مورد نقش سایه نگارهها در باستان شناسی، صحبت کردم که اذعان داشتند هنوز در هیچ کجای دنیا سایه نگاره باستانی یافت نشده است.
شجاعی معتقد است سایه نگاری کرمان فصل جدیدی در تاریخ باستان شناسی جهان محسوب می شود چرا که پیچیدگی این مجموعه دست کندها و سایه نگارهها از آداب رمز آلود خاصی برخوردار است و به نظر میرسد که چون در دو زمان از سال که طول شب و روز مساوی می باشد(نوروز و مهر) و مهر هم مظهر عدالت و دادگستری بوده، شکل می یابد، آنهم در وسط ظهر که عدالتی مضاعف را نوید می دهد و اگر بخواهیم که چنین کاری را هم اکنون انجام دهیم با سالها صرف وقت و هزینه و نیرو و تجهیزات مدرن بسیار به سختی امکان پذیر خواهد بود.
وی میگوید: مردم کرمان برای تاق علی(ع) ارزش معنوی بسیاری قایل می باشند. بعد از گذشت چندی موفق به مجموعه سایه نگاره های دوم در صخره مجاور شدم که گاو، کلاغ و تندیس سر انسانی دیده میشود. مقایسه حجم کار نسبت به سایر آثار مشابه کیش مهر که در دنیا وجود دارد بسیار بزرگتر میباشد و از سویی به صورت علنی می باشد، هم چنین غاری تراش خورده در همجواری این دست کندها وجود دارد که ارزش باستانی دارد که تقریباً دو برابر بزرگتر از غارهای میتراییسم در جهان می باشد. بر همین اساس این آثار را در کتابی در حال تدوین کردن می باشم که سیر مراحل قانونی جهت چاپ کردن را دارد طی می کند. کتاب را کرمان قبله گاه میتراییسم یا مهـرکده شیوشگان نام نهادم. انجمنی را تحت نام مهرکده شیوشگان پایه ریزی کردم و مقاله علمی هم جهت درج در مجامع و روزنامه های علمی تدوین کردم. لذا با توجه به علاقه بیش از حد اروپاییان، کرمان میتواند به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری در کشور عمل نماید.
این پژوهشگر آثار باستانی میگوید: اگر میراث فرهنگی و گردشگری همت بورزد و تاریخ دقیقی که این اثر با خود دارد تعیین کنند، و در صورت اثبات نظریه اینجانب که این آثار را مربوط به میتراییسم می دانم. از سویی دیگر بسیاری در کرمان معتقدند که آثار کرمان مشابهت زیادی با میمند دارد و هم زمان با دست کند های میمند می باشند. کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و باستان شناسی قدمتی 12 هزار ساله برای میمند قایل هستند. نتیجه می گیریم که تاریخ تاسیس علوم مدرن در عصر باستان هزاران سال به عقب تر برده خواهد شد. و می توانیم با معرفی این آثار شوکی عظیم به جامعه جهانی وارد کنیم و از سویی سرچشمه تفکرات نظریه مشهور مُسل افلاطون را در سایه های ایجاد شده می توان دید.
این پژوهشگر آثار باستانی میافزاید: آنچه که در دست کندهای کرمان می توان دید در چند بخش خلاصه می شود؛ عظمت، ظرافت، هنر، اراده، هوشمندی، محلی آیینی که در رابطه با نجوم ایجاد شده است.
وی میگوید: امیدوارم حاصل سالها کوشش و عشق و تلاش قدم کوچکی باشد در راه معـرفی کردن فرهنگ کهن ایران بزرگ باستانی و توانسته باشم به نیکی دل های مردم فرهنگ دوست و اقشار مختلف اجتماع را شاد نمایم و به ویژه کتابم مرجع مورد استفاده اندیشمندان و فرهیختگان بزرگ قرار گیرد.
زبان و ادبیات فارسی ......
برچسب : نویسنده : 6adabiyat315d بازدید : 860